Już pięciolatki zaczynają interesować się pieniędzmi – skąd się biorą, ile kosztują zabawki czy lody. Wraz z wiekiem zainteresowanie tematyką finansową tylko rośnie, zwłaszcza gdy dzieci zaczynają dostawać kieszonkowe lub drobne kwoty za pomoc w domu. Takie wnioski płyną z badania przeprowadzonego w ramach projektu edukacyjnego „Uczymy się OOO finansach”, którego celem jest rozwijanie kompetencji finansowych u dzieci już od najmłodszych lat.
Z badania wynika, że aż 76% dzieci wiedzę o pieniądzach czerpie od rodziców i bliskich. Nieco ponad 40% wskazało przedszkole lub szkołę jako źródło informacji o finansach. Najczęściej rozmowy dotyczą oszczędzania (64%) i cen w sklepach (41%). Znacznie rzadziej poruszany jest temat pożyczania i oddawania pieniędzy – zaledwie 26% dzieci mówiło o tym z dorosłymi, a tylko 22% o oddawaniu pożyczonych rzeczy.
– Nawyk odpowiedzialnego pożyczania i oddawania może wpłynąć na to, jak dziecko będzie zarządzać pieniędzmi w dorosłości – tłumaczy Agnieszka Salach, rzeczniczka prasowa KRUK SA, współinicjatora projektu. – W naszych badaniach dotyczących dorosłych aż 70% osób przyznało, że zadłużenie to temat wstydliwy. Tymczasem to sytuacja, która może dotknąć każdego, dlatego warto uczyć otwartości i odpowiedzialności od najmłodszych lat.
W ramach projektu powstała specjalna ścieżka edukacyjna dla przedszkoli i klas 1–3. Dzieci poznają podstawy finansów przez gry, zabawy, działania plastyczne oraz interakcję z robotami edukacyjnymi Photon AI. – Dzieci uwielbiają wiedzę, którą mogą wykorzystać w codziennym życiu. Podczas zajęć chętnie dzielą się domowymi historiami związanymi z pieniędzmi – mówi Małgorzata Rabenda, dyrektorka Szkoły Podstawowej Specto we Wrocławiu, uczestniczącej w projekcie.
W pierwszej edycji wzięło udział 10 placówek – szkół i przedszkoli – a skorzystało z niej ponad 700 dzieci. Opracowane scenariusze lekcji obejmują tematy takie jak historia pieniądza, jego wartość, planowanie wydatków, zasady pożyczania, znaczenie oszczędności i korzystania z kieszonkowego. Materiały są zgodne z podstawą programową i dostępne bezpłatnie dla nauczycieli i rodziców.
Wakacyjny czas z rodzicami to idealny moment na praktyczną edukację finansową. – Możemy ustalić z dzieckiem dzienny budżet, planować wspólne wydatki, rozmawiać o wyborach finansowych – mówi Rabenda. – Przykładowo: jeśli dziś wybieramy lody i kawiarnię, to jutro rezygnujemy z innej przyjemności. Takie doświadczenia uczą dzieci wartości pieniądza i podejmowania decyzji.
„Uczymy się OOO finansach” ma być rozwijany w kolejnych latach, z jeszcze szerszym zasięgiem. Organizatorzy planują objąć nim szkoły i przedszkola z całego kraju – zarówno z dużych miast, jak i mniejszych miejscowości. – Chcemy, aby każde dziecko miało szansę poznać świat finansów w bezpieczny, ciekawy i praktyczny sposób – podsumowuje Agnieszka Salach.
edukacja finansowa dzieci, nauka o pieniądzach dla dzieci, projekt Uczymy się OOO finansach, finanse dla przedszkolaków, edukacja wczesnoszkolna, jak uczyć dzieci oszczędzania, kieszonkowe dla dzieci, odpowiedzialne pożyczanie, świadomość finansowa dzieci, podstawy finansów dla najmłodszych, edukacja ekonomiczna dzieci, gry finansowe dla dzieci, zabawy edukacyjne o pieniądzach, nauka finansów przez zabawę, dzieci i finanse, rozmowy o pieniądzach z dziećmi, Kruk SA edukacja, Ogólnopolski Operator Oświaty finanse, jak uczyć dziecko wartości pieniądza, podstawy budżetowania dla dzieci
Copyright: © 2025 regionslask.pl