Międzynarodowy Port Lotniczy „Katowice” im. Wojciecha Korfantego w Pyrzowicach rozwija swoją infrastrukturę cargo. W pierwszej połowie lipca 2025 roku Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze S.A. (GTL S.A.) podpisało umowę z firmą KWADRAT Polska Sp. z o.o. Sp. K. na opracowanie dokumentacji projektowej dla drugiego terminalu cargo.
Nowy obiekt powstanie w południowo-wschodniej części Katowice Airport – pomiędzy istniejącym terminalem cargo a bazą służb utrzymania lotniska. Planowany terminal będzie nowoczesnym magazynem z zapleczem biurowo-socjalnym o powierzchni około 10 tys. m². Po jego ukończeniu całkowita powierzchnia infrastruktury do obsługi towarów w Pyrzowicach zwiększy się do około 22 tys. m². Zakończenie prac projektowych przewidziano na pierwszy kwartał 2026 roku.
Lotnisko w Pyrzowicach od lat odgrywa kluczową rolę w obsłudze przewozów towarowych. W 2024 roku odprawiono tu 37,1 tys. ton ładunków, co było drugim najlepszym wynikiem w historii portu. Rekord padł w roku 2022 – ponad 40,6 tys. ton. W pierwszym półroczu 2025 roku GTL S.A. odnotowało już 22 tys. ton frachtu, a całoroczna prognoza zakłada przekroczenie granicy 40 tys. ton po raz drugi w historii.
„W długim okresie celujemy w około 100 tysięcy ton frachtu rocznie, przede wszystkim dzięki dynamicznemu rozwojowi rynku e-commerce. To właśnie dlatego rozpoczęliśmy przygotowania do budowy drugiego terminalu cargo” – mówi Artur Tomasik, prezes zarządu GTL S.A.
Katowice Airport to ważny punkt na europejskiej mapie logistycznej. Operują tu globalne firmy kurierskie, takie jak DHL Express, UPS i FedEx. Od października 2024 roku funkcjonują również regularne połączenia cargo z chińskiego Urumczi, a od kwietnia 2025 – Lufthansa Cargo realizuje rozkładowe rejsy na trasie Frankfurt – Katowice – Frankfurt, co czyni Katowice Airport pierwszym portem w Polsce obsługiwanym w tym modelu przez niemieckiego przewoźnika. Lufthansa prowadzi również punkt integracji frachtu w systemie RFS (Road Feeder Service), który pozwala traktować transport drogowy jako część operacji lotniczych.
Budowa drugiego terminalu towarowego to element największego w historii lotniska programu inwestycyjnego na lata 2024–2032, którego wartość szacuje się na 1,8 miliarda złotych. Plan zakłada m.in.:
budowę nowego terminalu pasażerskiego,
powstanie czwartego hangaru technicznego,
budowę nowej strażnicy Lotniskowej Straży Pożarnej,
rozbudowę zaplecza technicznego i parkingów,
stworzenie multimodalnego węzła przeładunkowego z bocznicą kolejową (projekt współfinansowany z UE w ramach programu „Łącząc Europę” – Military Mobility 2021–2027).
Za przygotowanie dokumentacji projektowej odpowiada KWADRAT Polska, firma z ponad 25-letnim doświadczeniem, realizująca inwestycje w Polsce i za granicą. Jej zespół tworzą architekci, konstruktorzy, instalatorzy i specjaliści ds. środowiska. Firma ma w swoim portfolio również specjalistyczne projekty lotniskowe, w tym nowoczesne hangary i obiekty cargo.
Katowice Airport, drugi terminal cargo, budowa terminalu cargo Pyrzowice, infrastruktura lotnicza, rozwój lotniska Katowice, fracht lotniczy, przewozy cargo, GTL S.A., KWADRAT Polska, inwestycje lotniskowe, transport lotniczy towarów, Lufthansa Cargo Katowice, DHL Katowice, UPS Katowice, FedEx Katowice, rozwój cargo w Polsce, lotnisko Pyrzowice, e-commerce transport lotniczy, Road Feeder Service, rozbudowa lotniska 2024-2032, inwestycje UE lotnictwo, logistyka lotnicza, regionslask.pl
Copyright: © 2025 regionslask.pl