To jest element tekstowy.
Urząd Miasta Katowice stoi przed koniecznością wynajęcia nowej przestrzeni, w której przeniesione zostaną wydziały zlokalizowane obecnie przy ul. Francuskiej 70. Działania te mają na celu poprawę komfortu obsługi mieszkańców, w tym poprawienie dostępności do usług świadczonych przez Wydział Uprawnień Komunikacyjnych (WUK), który boryka się z wieloma problemami związanymi z przestarzałą infrastrukturą.
Monika Maniecka, Sekretarz Miasta Katowice, podkreśla, że raport dotyczący efektywności obsługi klienta wykazał, iż WUK nie spełnia wszystkich przepisów dotyczących dostępności architektonicznej. „To bardzo mocno wybrzmiało w raporcie, który podsumowuje badanie efektywności obsługi klienta w Urzędzie Miasta Katowice” – mówi Maniecka.
W związku z tym, dalsza modernizacja budynku przy ul. Francuskiej 70, mająca na celu dostosowanie go do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, okazała się nieuzasadniona ekonomicznie. Jak zaznacza Grzegorz Kleszcz, naczelnik wydziału administracyjnego, koszty przebudowy przewyższają korzyści. „Niektóre z wymogów nie mogą praktycznie zostać spełnione bez zamknięcia obiektu i przeprowadzenia wielomilionowych inwestycji” – tłumaczy Kleszcz. Stąd konieczność znalezienia innego rozwiązania.
Dotychczasowa Lokalizacja i Obciążenia
Aktualnie przy ul. Francuskiej 70 mieści się osiem wydziałów Urzędu Miasta Katowice. Wydział Uprawnień Komunikacyjnych, który odpowiada za rejestrację pojazdów, jest jednym z najczęściej odwiedzanych. W 2024 roku, w systemie kolejkowym, tylko ten wydział wygenerował prawie 171 tysięcy wizyt. To ogromna liczba, ponieważ oznacza to, że co drugi mieszkaniec Katowic skorzystał z jego usług. Poza WUK w budynku funkcjonują także inne ważne wydziały, takie jak Wydział Geodezji, Wydział Podatków i Opłat Lokalnych, Wydział Zarządzania Kryzysowego, a także dział Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej.
Koszty utrzymania tego budynku to około 2,7 miliona złotych rocznie, co obejmuje wszystkie wydatki związane z jego funkcjonowaniem – energię elektryczną, ciepło, wodę, ścieki, ochronę, wywóz śmieci, konserwację, naprawy i serwisy.
Poszukiwanie Nowej Przestrzeni
Z uwagi na problemy techniczne i finansowe związane z modernizacją budynku przy ul. Francuskiej 70, Urząd Miasta Katowice rozpoczął poszukiwania nowej lokalizacji. Okazuje się, że w zasobach Miasta, a szczególnie w Komunalnym Zakładzie Gospodarki Mieszkaniowej, nie ma odpowiednich budynków spełniających wszystkie wymogi formalne, które pozwoliłyby na przeniesienie tam wydziałów. W związku z tym, rozważane jest wynajęcie przestrzeni na rynku komercyjnym.
Urząd Miasta Katowice rozstrzygnął już konkurs na wybór podmiotu, który świadczyć będzie usługi doradcze na rynku nieruchomości. W wyniku konkursu wpłynęło sześć ofert, a postępowanie przeprowadzi firma Colliers Poland. Jej zadaniem będzie dokonanie szczegółowej analizy potrzeb w zakresie środowiska pracy, wielkości i rodzaju powierzchni do wynajęcia, warunków technicznych tej przestrzeni, a także pozyskanie ofert od potencjalnych wynajmujących i przygotowanie rekomendacji.
Wymogi Nowej Przestrzeni
Podczas poszukiwań nowego budynku, Urząd Miasta Katowice ma określone wymagania dotyczące lokalizacji oraz specyfiki przestrzeni. Kluczowym czynnikiem jest dogodna lokalizacja, z łatwym dostępem do transportu publicznego i prywatnego. W szczególności Wydział Uprawnień Komunikacyjnych obsługuje tysiące mieszkańców, dlatego dostępność miejsc parkingowych, w tym dla osób z niepełnosprawnościami, jest niezbędna. Istotne jest także, aby budynek był dostosowany do potrzeb osób z ograniczoną mobilnością, posiadał odpowiednie urządzenia, takie jak windy dostosowane do osób niepełnosprawnych, a także spełniał wszystkie wymagane przepisami prawa budowlanego normy i przeglądy okresowe.
Zmiana lokalizacji wydziałów Urzędu Miasta Katowice to odpowiedź na rosnące potrzeby mieszkańców oraz na konieczność dostosowania infrastruktury do współczesnych norm i przepisów. Nowa przestrzeń ma zapewnić nie tylko komfort pracy urzędników, ale przede wszystkim wygodę mieszkańcom, którzy korzystają z usług urzędów. Wybór odpowiedniego miejsca to kluczowy krok, który pozwoli na poprawę jakości obsługi i dostosowanie urzędów do wymagań współczesnego społeczeństwa.
fot: UM w Katowicach
Urząd Miasta Katowice, wynajem przestrzeni, przeniesienie wydziałów, ul. Francuska 70, Wydział Uprawnień Komunikacyjnych, dostępność architektoniczna, modernizacja budynku, koszty utrzymania, przestarzała infrastruktura, nowa lokalizacja, poszukiwanie przestrzeni, rynek komercyjny, usługi doradcze, Colliers Poland, wymagania przestrzeni, transport publiczny, miejsca parkingowe, osoby z niepełnosprawnościami, obniżona mobilność, przeglądy okresowe, dostępność komunikacyjna, komfort obsługi mieszkańców, zmiana lokalizacji urzędów, budynek dostosowany do potrzeb, wygoda mieszkańców.
Copyright: © 2025 regionslask.pl