lody, kontrola jakości lodów, znakowanie lodów, IJHARS, etykieta lodów, skład lodów, lody mleczne, lody sorbetowe, lody wodne, błędy w etykietowaniu, bezpieczeństwo żywności, lody gastronomia, kontrola żywności, przepisy o żywności, alergeny w lodach, etykieta produktów spożywczych, raport IJHARS, przechowywanie lodów, jakość lodów, nieprawidłowości w produkcji żywności, standardy jakości żywności, regionslask.pl
11 sierpnia 2025

Uwaga na lody! Co kryje się w Twojej ulubionej gałce? Kontrola jakości lodów w Polsce

Sezon na lody w pełni, a wraz z nim – kontrola jakości tych pysznych przysmaków. Instytut Jakości i Handlu Artykułów Rolno-Spożywczych (IJHARS) przeprowadził w 2024 i 2025 roku kontrole w 71 zakładach produkujących lody oraz w lokalach gastronomicznych na terenie całego kraju. Wyniki są zróżnicowane, a kontrolerzy zwrócili szczególną uwagę na nieprawidłowości związane z oznakowaniem produktów, które mogą wprowadzać konsumentów w błąd.

Lody – słodka przyjemność z ukrytą pułapką?

Lody to nie tylko pyszny deser, ale także symbol wakacyjnego relaksu i beztroski. Choć wiele osób w pełni cieszy się tymi smakołykami, nie każdy zdaje sobie sprawę z potencjalnych pułapek związanych z ich zakupem. Raport IJHARS ujawnia, że nieprawidłowości dotyczące etykietowania, jakości i składu lodów występują zarówno u producentów, jak i w gastronomii.

Wyniki kontroli – co niepokoi inspektorów?

Kontrole przeprowadzono w 71 podmiotach zajmujących się produkcją lub sprzedażą lodów. Skontrolowano lody mleczne, sorbety oraz lody wodne. Aż w 42,2% przypadków inspektorzy mieli zastrzeżenia do składu lub oznakowania lodów. Dobre wieści to zgodność cech organoleptycznych (smak, zapach) lodów z deklaracjami producentów. Niemniej jednak, pojawiły się przypadki, w których zawartość składników odżywczych (np. białka, tłuszczu) była zaniżona lub zawyżona, a w dwóch przypadkach stwierdzono obecność konserwantów, które nie były uwzględnione na etykiecie.

Błędy w znakowaniu – problem w gastronomii i produkcji

Najwięcej zastrzeżeń dotyczyło znakowania produktów. W lokalach gastronomicznych kontrolerzy zwrócili uwagę na:

  • Brak wykazu składników, który powinien być dostępny w miejscu sprzedaży;

  • Stosowanie określeń takich jak „naturalne” czy „tradycyjne” dla lodów, które zawierały przetworzone składniki, aromaty czy stabilizatory;

  • Sugerowanie w nazwie lodów, że mają one inny skład niż rzeczywiście mają (np. „mleczne” lody zawierające tłuszcze roślinne czy „jogurtowe” lody z półproduktów).

Z kolei w zakładach produkcyjnych stwierdzono:

  • Brak wskazania ilości składników (np. prażonych orzechów, truskawek, białej czekolady) w nazwach lub ilustracjach;

  • Niezgodność określeń w nazwie (np. „śmietana” w nazwie lodów, które zawierały miks z tłuszczami roślinnymi);

  • Pominięcie alergenów w składzie (np. lecytyny sojowej czy mleka).

Niewłaściwe warunki przechowywania i inne nieprawidłowości

W jednym z lokali gastronomicznych stwierdzono przechowywanie lodów w zbyt wysokiej temperaturze (-9,5°C zamiast -18°C). W zakładach produkcyjnych natomiast kontrolerzy nie mieli zastrzeżeń do warunków składowania, chociaż w jednym przypadku inspektorzy ujawnili surowce po upływie daty minimalnej trwałości.

Postępowania administracyjne i edukacja

IJHARS nie pozostaje bierny w obliczu takich nieprawidłowości. Wobec przedsiębiorców, którzy nie przestrzegają przepisów, prowadzone są postępowania administracyjne w celu wymierzenia kar finansowych. Jednak sama kontrola i kary to nie wszystko. Instytut stawia na edukację i współpracę, aby przedsiębiorcy lepiej rozumieli wymagania prawa i dbali o jakość swoich produktów.

Jakość żywności buduje się przede wszystkim przez edukację, otwartą komunikację i kooperację. Zależy nam na tym, by wspierać uczciwych przedsiębiorców i pomagać im w spełnianiu wymogów prawa” – mówi przedstawiciel IJHARS.

Jakie lody wybierać? Co warto wiedzieć?

Dla konsumentów najważniejsze jest, aby świadomie podejść do zakupów i zwracać uwagę na szczegóły. Przed sięgnięciem po gałkę lodów warto sprawdzić etykietę, szczególnie pod kątem składników, informacji o alergiach, a także terminu ważności. Unikajmy produktów, które zawierają niejasne określenia, które mogą wprowadzać w błąd co do składu.

Przesłanie dla producentów i konsumentów

Dla producentów i sprzedawców najważniejsza jest uczciwość i transparentność. Dbanie o jakość produktów i rzetelne informowanie o ich składzie to podstawa sukcesu na rynku. Dla konsumentów – edukacja i świadome wybory to klucz do zdrowych i smacznych decyzji zakupowych.

IJHARS zachęca wszystkich do współpracy i transparentności, aby wspólnie poprawiać jakość produktów spożywczych na rynku.

 


 

/Źródło informacji: IJHARS/


 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

lody, kontrola jakości lodów, znakowanie lodów, IJHARS, etykieta lodów, skład lodów, lody mleczne, lody sorbetowe, lody wodne, błędy w etykietowaniu, bezpieczeństwo żywności, lody gastronomia, kontrola żywności, przepisy o żywności, alergeny w lodach, etykieta produktów spożywczych, raport IJHARS, przechowywanie lodów, jakość lodów, nieprawidłowości w produkcji żywności, standardy jakości żywności, regionslask.pl

 

 

          

Artykuły z tej kategorii

arrow left
arrow right

Copyright: © 2025 regionslask.pl